zondag 10 juni 2012

Jij bent zeker ook rood net als ik?

'Jij bent zeker ook rood, net als ik' begon ze.
Ik vond het bijzonder dat ze gelijk mijn politieke voorkeur had herkent. Was het mijn manier van kleden?
De tijd dat de spijkerbroek, slechts voorbehouden was aan linksmenschen lag toch al ver achter ons.
En het dragen van een jasje, een overhemd zonder stropdas was toch ook niet slechts voorbehouden aan die mensen die het rode geloof aanhingen.
Ik had me inderdaad voor de laatste keer, drie dagen geleden, geschoren. en links, was ik inderdaad al jaren sinds de laatste keer dat ik, zei het slechts eenmalig, niet links gestemd had en dat dan ook nog onder invloed van het ouderlijk gezag.
Maar ik troostte mij al jaren met de gedachte dat dit een jeugdzonde was geweest en dat ik met het rode potlood Aantjes had aangekruist, die eigenlijk ook wel een beetje links was.

Waardoor ze nu gelijk de conclusie had getrokken dat ik rood was was mij echter nog steeds niet duidelijk.
'Ik herken rode mensen meteen', ging ze verder, 'extrovert, direct en resultaatgericht, houden wel van een uitdaging, snel boven op de kast, niet?' Ze keek me vol verwachting aan, wachtende op mijn bevestiging.
Ik begreep direct dat dit niet over mijn politieke voorkeur ging.
Ooit had ik weleens iets gelezen over blauwe, gele, groene en rode mensen.
Ik hield eigenlijk niet zo van dat hokjesdenken.
'Eigenlijk ben ik meer het gele type', reageerde ik daarom.
Ze keek me boos aan alsof ik haar diep beledigd had.
Typisch een gevalletje rood dacht ik nog.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten